Podczas 22 sesji plenarnej Sejmu RP poseł Piotr Kowal dwukrotnie rekomendował Wysokiej Izbie stanowiska Parlamentarnego Klubu Lewicy. Informował, że lewica popiera transformację ekologiczną, widząc w niej szansę na poprawę jakości życia i zdrowia mieszkańców oraz wnioskował o wydłużenie okresu przejściowego na wdrożenie systemu e-doręczeń, co umożliwi lepsze przygotowanie administracji publicznej i dostosowanie do nowych technologii.
Projekt ustawy dot. elektromobilności zakłada m.in. obowiązek zakupu zeroemisyjnych autobusów w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców oraz tworzenie stref czystego transportu. Zanieczyszczenie powietrza, które prowadzi do tysięcy przedwczesnych zgonów rocznie, wymaga zdecydowanego działania.
Poseł P. Kowal wystąpił w punkcie obrad dot. sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, mówiąc:
„– W imieniu Klubu Parlamentarnego Lewica pragnę przedstawić nasze stanowisko dotyczące projektu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, druki 751 i nr 799.
Projekt ten ma na celu przyspieszenie transformacji transportu publicznego w Polsce poprzez wprowadzenie ekologicznych rozwiązań, takich jak zakup zeroemisyjnych autobusów oraz stworzenie stref czystego transportu w najbardziej zanieczyszczonych miastach. Zmiany te dotyczą miast powyżej 100 tys. mieszkańców, w których od 2026 r. obowiązkowy stanie się zakup floty autobusów zeroemisyjnych.
Dodatkowo projekt ten zakłada tworzenie stref czystego transportu w miastach przekraczających normy powietrza, co może być krokiem w stronę poprawy zdrowia i jakości życia mieszkańców, bo gdy mówimy o zdrowiu, to musimy podkreślić, że zanieczyszczenie powietrza w Polsce to problem o znacznym wpływie na zdrowie publiczne.
Według danych z 2019 r. zła jakość powietrza była przyczyną przedwczesnej śmierci aż 43 tys. osób. Osoby narażone na toksyczne związki azotu mają o 12 proc. wyższe ryzyko zawału serca, o 16 proc. wyższe ryzyko udaru mózgu, a ryzyko migotania przedsionków wzrasta o 24 proc. Te alarmujące dane pokazują, że walka ze smogiem i zanieczyszczeniami to nie jest tylko kwestia środowiska, ale to przede wszystkim kwestia zdrowotna.
Lewica popiera ideę rozsądnej transformacji ekologicznej, widząc w niej szansę na realną poprawę jakości życia i środowiska w Polsce. Wprowadzone w projekcie ustawy zmiany, takie jak obowiązek zakupu zeroemisyjnych autobusów, są krokiem w stronę nowoczesnego, zrównoważonego transportu. Co ważne, ustawodawca przewidział 16-letni okres na wymianę floty komunikacyjnej, co daje samorządom czas na dostosowanie się do nowych przepisów.
Zdajemy sobie również sprawę z wyzwań, z jakimi wiąże się realizacja tych celów, jednak wierzymy, że są one możliwe do osiągnięcia przy odpowiednim wsparciu państwa. Transformacja transportu w największych polskich miastach będzie wymagała znacznych nakładów finansowych, szacunkowo liczonych na ok. 800 mln zł rocznie.
Rozłożenie kosztów na kilkanaście lat i wsparcie ze środków krajowych i unijnych mogą ten proces uczynić realnym i efektywnym. Jednym z kluczowych elementów projektu jest również wprowadzenie stref czystego transportu, jak wspomniałem na wstępie.
Jest to założenie wynikające z realizacji zadań określonych w dwóch kamieniach milowych i ma przyczynić się do znacznej poprawy jakości powietrza, szczególnie w dużych aglomeracjach.
Tu uwaga na początek. Mówimy tutaj jednak o największych miastach, takich jak Warszawa, Kraków, Wrocław i Katowice. Też trzeba jasno podkreślić, że samorządy będą miały kompetencje w zakresie wyznaczania obszaru, jak duża ma być ta strefa czystego transportu, i w sytuacji, kiedy jakość powietrza uległaby poprawie, to wówczas po 3 latach taka strefa czystego transportu mogłaby zostać zniesiona.
Klub Parlamentarny Lewicy dostrzega w projektowanych zmianach potencjał w zakresie poprawy jakości powietrza i transformacji polskiego transportu publicznego, ale apelujemy o wzmocnienie wsparcia finansowego i organizacyjnego dla samorządów, aby mogły one skutecznie realizować te ambitne cele. Bez realnych środków finansowych i narzędzi wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego wdrożenie projektowanych przepisów może pozostać jedynie deklaracją bez rzeczywistego wpływu na poprawę warunków środowiskowych i zdrowia mieszkańców.”.
***
W kolejnym punkcie obrad Sejmu, poseł Piotr Kowal, również w imieniu Klubu Parlamentarnego Lewicy odniósł się do sprawozdania Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych.
„– W imieniu Klubu Parlamentarnego Lewica przedstawiam stanowisko wobec rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych zawartego w druku nr 761.
Dzisiaj podejmujemy ważną decyzję, debatujemy nad decyzją, która może znacząco wpłynąć na usprawnienie funkcjonowania administracji publicznej i poprawę komunikacji między obywatelami a instytucjami państwowymi.
Przedłużenie okresu przejściowego na wdrożenie systemu e-doręczeń do końca 2025 r. to decyzja, która może przesądzić o sukcesie tego projektu.
Dlaczego tak jest? Dlatego, że jest to odpowiedzialny krok na drodze do budowy nowoczesnego i sprawnie funkcjonującego państwa. Nie ma nic gorszego niż źle przygotowany system elektroniczny, który irytuje obywateli. W związku z tym taka decyzja to wyraz odpowiedzialności. Oczywiście, zapewne większość z nas chciałaby, żeby ten system zaczął funkcjonować jeszcze szybciej, ale na pewno każda z pań i każdy z panów posłów może wyobrazić sobie, jakie byłoby zirytowanie obywateli, gdyby system został ostatecznie wprowadzony, a nie działałby tak, jak powinien.
Wydłużenie okresu przejściowego umożliwi stopniowe wdrożenie usług, takich jak publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publiczna usługa hybrydowa, a także stworzy przestrzeń do przeszkolenia pracowników, co również jest istotne. To gwarancja, że system e-doręczeń będzie działał sprawnie, efektywnie i będzie odpowiadał na rzeczywiste potrzeby obywateli i przedsiębiorców.
Lewica zawsze podkreślała znaczenie rozwiązań sprzyjających dostępności, a e-doręczenia są krokiem w kierunku uporządkowania procedur administracyjnych i zapewnienia równych szans zarówno instytucjom publicznym, jak i tym niepublicznym.
Szczególnie ważne jest uwzględnienie potrzeb uczelni oraz innych podmiotów sektora edukacji i nauki, które również wymagają wsparcia w dostosowaniu się do nowych wymagań. Nie możemy też pominąć korzyści, jakie ten projekt przyniesie przedsiębiorcom, zwłaszcza małym i średnim.
Usprawnienie komunikacji z administracją pozwoli zarówno zaoszczędzić czas, jak i zmniejszyć koszty działalności. Okres przejściowy pozwoli również na dokładną analizę i wyeliminowanie potencjalnych problemów technicznych czy proceduralnych związanych z masowym wdrożeniem systemu. To czas, który umożliwi dopracowanie szczegółów i uniknięcie chaosu w pracy urzędników, szczególnie podczas realizacji dużych zadań, takich jak wymiarowanie chociażby podatków.
Lewica popiera ten projekt ustawy, jak już powiedziałem na poprzednim posiedzeniu Sejmu. Przedłużenie okresu przejściowego to przemyślana i odpowiedzialna decyzja, która pozwoli na pełne i skuteczne wdrożenie systemu e-doręczeń. Długofalowe korzyści z tego rozwiązania odczują zarówno obywatele, przedsiębiorcy, jak i administracja publiczna. Wierzymy, że wspólnie uda się stworzyć system, który stanie się realnym wsparciem i fundamentem budowy nowoczesnego państwa.”.
***
Poseł P. Kowal uczestniczył w posiedzeniach sejmowych komisji, w których pełni funkcje zastępcy przewodniczącego. W Komisji Infrastruktury omawiano bieżącą sytuację polskiego budownictwa oraz dokonano pierwszego czytania i rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne. Natomiast w Komisji ds. Dzieci i Młodzieży rozpatrzono informacje Ministra Edukacji dotyczące przygotowania podstawy programowej oraz harmonogramu prac dot. wprowadzenia nowego przedmiotu "Edukacja Zdrowotna".
opr. nim, 21 listopada 2024 r.