fbpx

Nowa Lewica

image_intro_alt

Sejm RP. Poseł P. Kowal rekomendował stanowiska Klubu Lewicy

Podczas 22 sesji plenarnej Sejmu RP poseł Piotr Kowal dwukrotnie rekomendował Wysokiej Izbie stanowiska Parlamentarnego Klubu Lewicy. Informował, że lewica popiera transformację ekologiczną, widząc w niej szansę na poprawę jakości życia i zdrowia mieszkańców oraz wnioskował o wydłużenie okresu przejściowego na wdrożenie systemu e-doręczeń, co umożliwi lepsze przygotowanie administracji publicznej i dostosowanie do nowych technologii.

Projekt ustawy dot. elektromobilności zakłada m.in. obowiązek zakupu zeroemisyjnych autobusów w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców oraz tworzenie stref czystego transportu. Zanieczyszczenie powietrza, które prowadzi do tysięcy przedwczesnych zgonów rocznie, wymaga zdecydowanego działania.

Poseł P. Kowal wystąpił w punkcie obrad dot. sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, mówiąc:

„– W imieniu Klubu Parlamentarnego Lewica pragnę przedstawić nasze stanowisko dotyczące projektu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, druki 751 i nr 799.

Projekt ten ma na celu przyspieszenie transformacji transportu publicznego w Polsce poprzez wprowadzenie ekologicznych rozwiązań, takich jak zakup zeroemisyjnych autobusów oraz stworzenie stref czystego transportu w najbardziej zanieczyszczonych miastach. Zmiany te dotyczą miast powyżej 100 tys. mieszkańców, w których od 2026 r. obowiązkowy stanie się zakup floty autobusów zeroemisyjnych.

Dodatkowo projekt ten zakłada tworzenie stref czystego transportu w miastach przekraczających normy powietrza, co może być krokiem w stronę poprawy zdrowia i jakości życia mieszkańców, bo gdy mówimy o zdrowiu, to musimy podkreślić, że zanieczyszczenie powietrza w Polsce to problem o znacznym wpływie na zdrowie publiczne.

Według danych z 2019 r. zła jakość powietrza była przyczyną przedwczesnej śmierci aż 43 tys. osób. Osoby narażone na toksyczne związki azotu mają o 12 proc. wyższe ryzyko zawału serca, o 16 proc. wyższe ryzyko udaru mózgu, a ryzyko migotania przedsionków wzrasta o 24 proc. Te alarmujące dane pokazują, że walka ze smogiem i zanieczyszczeniami to nie jest tylko kwestia środowiska, ale to przede wszystkim kwestia zdrowotna.

 Lewica popiera ideę rozsądnej transformacji ekologicznej, widząc w niej szansę na realną poprawę jakości życia i środowiska w Polsce. Wprowadzone w projekcie ustawy zmiany, takie jak obowiązek zakupu zeroemisyjnych autobusów, są krokiem w stronę nowoczesnego, zrównoważonego transportu. Co ważne, ustawodawca przewidział 16-letni okres na wymianę floty komunikacyjnej, co daje samorządom czas na dostosowanie się do nowych przepisów.

Zdajemy sobie również sprawę z wyzwań, z jakimi wiąże się realizacja tych celów, jednak wierzymy, że są one możliwe do osiągnięcia przy odpowiednim wsparciu państwa. Transformacja transportu w największych polskich miastach będzie wymagała znacznych nakładów finansowych, szacunkowo liczonych na ok. 800 mln zł rocznie.

Rozłożenie kosztów na kilkanaście lat i wsparcie ze środków krajowych i unijnych mogą ten proces uczynić realnym i efektywnym. Jednym z kluczowych elementów projektu jest również wprowadzenie stref czystego transportu, jak wspomniałem na wstępie.

p.kowal w komisji sejmowej2   p.kowal w komisji sejmowej3

Jest to założenie wynikające z realizacji zadań określonych w dwóch kamieniach milowych i ma przyczynić się do znacznej poprawy jakości powietrza, szczególnie w dużych aglomeracjach.

Tu uwaga na początek. Mówimy tutaj jednak o największych miastach, takich jak Warszawa, Kraków, Wrocław i Katowice. Też trzeba jasno podkreślić, że samorządy będą miały kompetencje w zakresie wyznaczania obszaru, jak duża ma być ta strefa czystego transportu, i w sytuacji, kiedy jakość powietrza uległaby poprawie, to wówczas po 3 latach taka strefa czystego transportu mogłaby zostać zniesiona.

Klub Parlamentarny Lewicy dostrzega w projektowanych zmianach potencjał w zakresie poprawy jakości powietrza i transformacji polskiego transportu publicznego, ale apelujemy o wzmocnienie wsparcia finansowego i organizacyjnego dla samorządów, aby mogły one skutecznie realizować te ambitne cele. Bez realnych środków finansowych i narzędzi wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego wdrożenie projektowanych przepisów może pozostać jedynie deklaracją bez rzeczywistego wpływu na poprawę warunków środowiskowych i zdrowia mieszkańców.”.

***

W kolejnym punkcie obrad Sejmu, poseł Piotr Kowal, również w imieniu Klubu Parlamentarnego Lewicy odniósł się do sprawozdania Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych.

„– W imieniu Klubu Parlamentarnego Lewica przedstawiam stanowisko wobec rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych zawartego w druku nr 761.

Dzisiaj podejmujemy ważną decyzję, debatujemy nad decyzją, która może znacząco wpłynąć na usprawnienie funkcjonowania administracji publicznej i poprawę komunikacji między obywatelami a instytucjami państwowymi.

Przedłużenie okresu przejściowego na wdrożenie systemu e-doręczeń do końca 2025 r. to decyzja, która może przesądzić o sukcesie tego projektu.

Dlaczego tak jest? Dlatego, że jest to odpowiedzialny krok na drodze do budowy nowoczesnego i sprawnie funkcjonującego państwa. Nie ma nic gorszego niż źle przygotowany system elektroniczny, który irytuje obywateli. W związku z tym taka  decyzja to wyraz odpowiedzialności. Oczywiście, zapewne większość z nas chciałaby, żeby ten system zaczął funkcjonować jeszcze szybciej, ale na pewno każda z pań i każdy z panów posłów może wyobrazić sobie, jakie byłoby zirytowanie obywateli, gdyby system został ostatecznie wprowadzony, a nie działałby tak, jak powinien.

Wydłużenie okresu przejściowego umożliwi stopniowe wdrożenie usług, takich jak publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publiczna usługa hybrydowa, a także stworzy przestrzeń do przeszkolenia pracowników, co również jest istotne. To gwarancja, że system e-doręczeń będzie działał sprawnie, efektywnie i będzie odpowiadał na rzeczywiste potrzeby obywateli i przedsiębiorców.

Lewica zawsze podkreślała znaczenie rozwiązań sprzyjających dostępności, a e-doręczenia są krokiem w kierunku uporządkowania procedur administracyjnych i zapewnienia równych szans zarówno instytucjom publicznym, jak i tym niepublicznym.

Szczególnie ważne jest uwzględnienie potrzeb uczelni oraz innych podmiotów sektora edukacji i nauki, które również wymagają wsparcia w dostosowaniu się do nowych wymagań. Nie możemy też pominąć korzyści, jakie ten projekt przyniesie przedsiębiorcom, zwłaszcza małym i średnim.

Usprawnienie komunikacji z administracją pozwoli zarówno zaoszczędzić czas, jak i zmniejszyć koszty działalności. Okres przejściowy pozwoli również na dokładną analizę i wyeliminowanie potencjalnych problemów technicznych czy proceduralnych związanych z masowym wdrożeniem systemu. To czas, który umożliwi dopracowanie szczegółów i uniknięcie chaosu w pracy urzędników, szczególnie podczas realizacji dużych zadań, takich jak wymiarowanie chociażby podatków.

Lewica popiera ten projekt ustawy, jak już powiedziałem na poprzednim posiedzeniu Sejmu. Przedłużenie okresu przejściowego to przemyślana i odpowiedzialna decyzja, która pozwoli na pełne i skuteczne wdrożenie systemu e-doręczeń. Długofalowe korzyści z tego rozwiązania odczują zarówno obywatele, przedsiębiorcy, jak i administracja publiczna. Wierzymy, że wspólnie uda się stworzyć system, który stanie się realnym wsparciem i fundamentem budowy nowoczesnego państwa.”.

***

Poseł P. Kowal uczestniczył w posiedzeniach sejmowych komisji, w których pełni funkcje zastępcy przewodniczącego. W Komisji Infrastruktury omawiano bieżącą sytuację polskiego budownictwa oraz dokonano pierwszego czytania i rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne. Natomiast w Komisji ds. Dzieci i Młodzieży rozpatrzono informacje Ministra Edukacji dotyczące przygotowania podstawy programowej oraz harmonogramu prac dot. wprowadzenia nowego przedmiotu "Edukacja Zdrowotna".

opr. nim, 21 listopada 2024 r.

Newsletter

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!
W związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 o ochronie danych, wyrażam zgodę na gromadzenie, przetwarzanie oraz wykorzystywanie przez Nową Lewicę przekazanych przeze mnie danych osobowych w celach informacyjnych i promocyjnych związanych z działalnością Nowej Lewicy w celach administracyjnych na użytek newslettera, w szczególności wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną newslettera oraz informacji o przedsięwzięciach organizowanych lub współorganizowanych przez Nową Lewicę, a także informacji o bieżących wydarzeniach politycznych. Czytaj dalej...

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Rozumiem